Uutiset

9.2.2024Haloo STM, missä soten sisältöohjausLue lisää »20.1.2020Muotokuva Eläkeliiton LehmirantaanLue lisää »18.11.2019Ilta-Sanomien haastattelu 19.10.2019Lue lisää »

Eurolla bussiin

Maanantai 6.10.2008 klo 6.09 - Eeva Kuuskoski


Muiden ehdokkaiden tapaan kierrän viikonloppuisin torilta toiselle ja kerään äänestäjiltä evästystä.

Sunnuntaina vasemmistoliiton puheenjohtaja Martti Korhonen viritti keskusteluja esittämällä yhden euron hintaista kertalippua kaupunkien ydinkeskustan liikenteeseen ja kahden euron lippua seutuliikenteeseen. Helsingissä esityksen toteuttaminen pudottaisi kertalipun hinnan alle puoleen nykytasosta. Korhonen rahoittaisi esityksensä valtion ja kuntien kukkarosta.

Esitys on rajunpuoleinen. Toisaalta, kannatan itsekin joukkoliikenteen lippujen hintojen pudottamista. Siihen ei kunnalla paljon muita kukkaroita ole kuin veronmaksajan karttuisa käsi.

Minusta Korhosen ehdotusta ei heti pidä ampua alas, vaikka katuparlamentissa jotkut pitivät sitä selvästi vaalinaluspopulismina. Tarvitsemme joukkoliikenteen suosion lisäämiseksi radikaaleja ratkaisuja. Reilu lippujen hintojen pudotus on tässä mielessä oikeansuuntainen. Ilmastonmuutoksen torjumiseen eivät riitä pelkät puheet ja myötätunto. On tehtävä päätöksiä, jotka merkitsevät käyttäytymisen muutosta. Jatkossa meidän tavallisten kuntalaistenkin on toimittava toisin.

Toinen selvitettävä asia on tietullit tai ruuhkamaksut, miten niitä sitten kutsutaankaan. Yksityisautoilijoiden saaminen mukaan joukkoliikenteen kustantamiseen onkin perusteltua.

Päivän keskusteluissa sain sellaisenkin kysymyksen vastattavakseni, että miksi metrossa liputta matkustavalta peritään 80 euron tarkastusmaksu, mutta autonsa väärin parkkeeraava pääsee puolta pienemmällä sakolla. En tiennyt kertoa, mitkä mahtavat olla perusteet.

Tietenkin parasta olisi, että kaikki pysyvät kaidalla polulla.

Eeva Kuuskoski

Ps. Blogia voi kommentoida uusisuomi.fi -sivuston kuntavaaliblogeissa:

http://eevakuuskoski.blogit.uusisuomi.fi/